Onderzoek OESO: leer technologie beter gebruiken !

 

Vele scholen investeerden de laatste jaren fors in smart boards, tablets en laptops, maar leerlingen halen er geen betere resultaten door. Dat zegt de OESO in een opmerkelijke studie bij 15-jarigen uit 31 landen. Het rapport, met als titel ‘Students, Computers and Learning: Making The Connection’ toont dat landen die aanzienlijk investeerden in ICT in het onderwijs geen enkele opvallende verbetering lieten optekenen.

Volgens experts betekent dat echter niet dat we die technologie zomaar bij het huisvuil moeten zetten. Integendeel. “Maar we moeten leerkrachten beter opleiden om die efficiënter te gebruiken in de klas”, klinkt het.

Doordachte aanpak broodnodig

Wat telt is immers hoe de technologie wordt ingezet. Het probleem is dat veel leerkrachten niet weten hoe ze te gebruiken. De mogelijkheden zijn immens groot. Hierdoor gaan velen aan de slag via het kopiëren van oude, vertrouwde lestechnieken. En vooral dat laatste is desastreus. Laat leerlingen online samenwerken en elkaar feedback geven, zorg voor oefeningen en materiaal op maat, geef inzicht met filmpjes en 3D-animates. En gebruik technologie enkel als ze meerwaarde heeft.

Een doordachte aanpak is dus broodnodig. Maar ook op het vlak van beschikbaarheid is in ons land nog een lange weg af te leggen. Want in België heeft slechts 65 % van de 15-jarigen toegang tot een computer op school. Dat is minder dan het OESO-gemiddelde van 72 % en ligt ver onder de 94 % van koploper Nederland.

De boodschap: blijf investeren. Niet blind, maar met een duidelijk plan voor ogen.