OPINIE: stop hokjesdenken!

Maar liefst 3.696 kinderen vonden dit jaar geen plaats in het gemeenschapsonderwijs. Het katholieke onderwijs kampt met ‘gelijkaardige problemen’. De oorzaak is duidelijk: in vele steden en gemeenten groeide de bevolking en zoeken dus meer kinderen een school. Probleem is dat het aantal beschikbare klassen de afgelopen jaren niet even snel meegroeide. Het gevolg is dat ouders steeds verder moeten zoeken naar een plaatsje. Vroeger was dat alleen een probleem in de grootsteden, nu verspreidt het zich naar de rest van Vlaanderen.

Het Laatste Nieuws stelt dat dit vooral een probleem is van kortzichtig denken. Van politici die te weinig visie hebben en te weinig investeren in de toekomst. Volgens de krant is het nochtans perfect te voorspellen hoeveel scholen en klasjes je moet hebben. Het is simpelweg af te leiden uit de geboortestatistieken. En in plaatst van één en één samen te tellen, blijken de miljoenen die nu in scholenbouw worden geïnvesteerd onvoldoende. Het is té weinig en té laat.

Gent geeft goede voorbeeld

Een ideaal artikel dus om de boel een beetje op te koteren. En in the end hebben ze overschot van gelijk. Maar enige nuancering is op zijn plaats. Daarvoor lieten we in editie 12 van ons magazine Edu & Care de Gentse schepen van Onderwijs Elke Decruynaere en Schepen Facility Management Martine De Regge aan het woord. Hun ambitie: een schoolbank voor élk kind.

Om hierin te slagen, zien we overal in Gent nieuwe/ vernieuwde klassen verschijnen. In bestaande scholen, in nieuwe passiefgebouwen en in leegstaande complexen waar al jaren geen les meer wordt gegeven. Een planmatig antwoord dus op de piekende geboortecijfers. En niet makkelijk in tijden van schaarse budgetten en onzekerheid.

Investeringen broodnodig

Nog voor het masterplan van minister van Onderwijs Hilde Crevits bekend werd, uitten beide schepenen hun bezorgdheid. “Dé hamvraag in het masterplan moet zijn: hoeveel heeft Vlaanderen veil voor het geven van goed onderwijs? En hoe snel willen we ons verouderde onderwijspatrimonium vernieuwen tot school van de toekomst?”

“Hetzelfde budget als voorheen aanhouden is daarbij ondoenbaar. Indien we ons economische model van kenniseconomie in de komende decennia willen behouden (en zelfs versterken), dan moeten we de kloof dichten tussen bestaande en gewenste onderwijsinstellingen.”

“En dit is een gedeelde verantwoordelijkheid over de departementen heen. We moeten ermee stoppen onderwijs als een afzonderlijk, gesloten dossier te behandelen.”

“Leg de budgetten rond sport, cultuur, kinderopvang, welzijn en onderwijs samen in één en dezelfde pot. De multifunctionaliteit van een gebouw of campus zal voor meer efficiëntie zorgen. Meer budget zorgt voor meer ademruimte. Ook op grotere, stedenbouwkundige schaal. We moeten holistisch denken. Schaarse middelen zinvol investeren, in tijd en in functie.”

Benieuwd naar hun volledige analyse? En een ruime blik op de doelstellingen van het pas gelanceerde Masterplan?

Dit en meer – véél meer – vind je in de vetgemeste editie n° 12 van Edu&Care:

  • ABDM Architecten: autoriteit op vlak van duurzame onderwijsinfrastructuur. Lees >>
  • INTERVIEW met Hilde Crevits: Masterplan Scholenbouw: samen bouwen aan onze scholen van morgen? Lees >>
  • AZ Zeno Knokke kiest voor inspiratie via groendaken. Lees >>
  • AZ Alma wordt ‘modernste ziekenhuis van Vlaanderen’. Lees >>
  • Jaswig, de Belgisch-Amerikaanse startup die leerlingen wil doen rechtstaan. Lees >>
  • Zorghotel Drie Eiken koppelt professionele zorg aan viersterrencomfort. Lees >>

Download Edu & Care n° 12

cover_12

Klik op de cover om de PDF te downloaden

Veel leesgenot !

Jesse Van Daele,

Hoofdredacteur